
What is the difference between a "Gas Haruach" and a Ba'al Ga'avah
#2
Posted 31 January 2012 - 09:26 PM
.
ספר בניהו בן יהוידע על סוטה דף ה/א
שם תלמיד חכם צריך שיהא בו אחד משמונה שבשמנית. עיין בפתח עינים שכתב בשמות שם ע"ב בבית השביעי משורה שמינית יש שם ענ"ו ע"ש, ובזה נ"ל בס"ד תן חלק לשבעה וגם לשמנה [קהלת י"א ב'], כי אותיות ענו הם בבית שביעי משורה שמינית, ובשער מאמרי רז"ל מפורש בשם רבינו האר"י ז"ל דהגאוה היא בהוי"ה דס"ג, וזה מה שאמרו בתיקונים דבשם ס"ג עתיד הקב"ה לנטלא נוקמיה מן סמא"ל גס רוחא וכו', ולכן בעל הגאוה נקרא גס רוח, כי הוא אותיות ס"ג. והנה ח' פעמים ח' הם ס"ד, וכשתקח חלק אחד מהם שהוא שיעור אחד משמונה שבשמנית, עדיין אינו בכלל גס הרוח, כי לא נכנס בגבולו של ס"ג, אבל אם יהיה בו יותר משיעור הנזכר אפילו כל שהוא, יכנס בכלל גס הרוח שנקרא בעל גאוה, עכ"ל. ואמרתי בס"ד, כי היתר שיעור זה של אחד משמונה שבשמנית, שהותר בשביל כבוד התורה, נרמז בהצעת סדר זה עצמו של אחד משמונה שבשמנית, והוא מיני מדרגות המספר באלפ"א בית"א הם שלשה, והיינו אות ח' היא אות שמיני והשמנית שלה הוא אחד, וכן אות פ"ה סתומה היא שמנית בעשרות, והשמנית שלה הוא עשרה, וכן אות פ"ה פתוחה היא אות שמיני במאות, והשמנית שלה הוא מאה, הרי סך הכל של שמנית שבשמנית המה קי"א כמנין אלף במלואו, שרומז לתורה, כמו שאמרו חז"ל אלף חכמה אלף בינה, וכן משמעותו לשון לימוד ואאלפך חכמה [איוב ל"ג ל"ג], אלופי ומיודעי [תהלים נ"ה י"ד], ונרמז בזה לומר כי היתר שיעור הגאוה בשמונה שבשמנית הוא בעבור כבוד התורה הרמוזה באות אלף במילואו, שהוא קי"א, שבוה המספר רמוזים השמונה שבשמנית: