to what extent does that hold true?
we see that there many who will be נדח forever, like a heretic etc.
and bichlal what does that mean?

כי לא ידח ממנו נדח
Started by
shaya
, Oct 15 2012 11:09 AM
1 reply to this topic
#2
Posted 17 October 2012 - 04:20 PM
It is an expression that comes from the language of Shmuel II (14:14). It means that Hashem never pushes someone away totally, even when they are pushed away. There are a lot of explanations of this. The simplest, as explained in the Rishonim, is that כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. The rules of כי לא ידח does not claim more than that. And so, just as even though כל ישראל יש להם חלק there are still those who have no חלק, because they have excluded themselves from the category "Yisroel," so too they are excluded from כי לא ידח.
There are other ways the expression is used as well.
Alternately, כי לא ידח menas that Hashem always allows a person to do Teshuva, and that applies to Apikorsim as well. It is up to them whether they want to do Teshuva, but Hashem always accepts them back if they do.העמק דבר על במדבר פרק טו פסוק לא
עונה בה. הדרש פרט לכשעשה תשובה ולפי הפשט הוא עפ"י דאי' בר"ה דף י"ז אבל המינין כו' נידונין לדורי דורות גיהנם כלה והם אינם כלין. מבואר מזה דשאר חייבי כריתות אינן לעולם אלא לעת כפי חומר העבירה. וגם אינו דומה חייב כרת א' למי שעבר כמה עבירות של ח"כ. והכל במשפט צדק של שופט צדק סלה. אמנם לא ידח נדח לעולם אבל המינין וכו' כריתותם לעולם וזהו פשטא דקרא הכרת תכרת ומ"מ עונה בה אין חלאת העון יוצאת מנפש החוטאת:
There are other ways the expression is used as well.