Jump to content


Photo

Eilu V'eilu


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 achasshoalti

achasshoalti

    Member

  • Members
  • 51 posts

Posted 21 May 2013 - 05:06 PM

ספר באר הגולה באר הראשון פרק ה 

 

ויש לך לדעת, כי דוקא במחלוקת בית שמאי ובית הלל אמרו (עירובין יג ב) 'אלו ואלו דברי אלקים חיים'. כי הם היו תחלה במחלוקת התורה, שקודם שהיה מחלוקת בית שמאי ובית הלל לא היה מחלוקת בתורה כלל. וכאשר באו בית שמאי ובית הלל היה מחלוקת שלהם, עד שדברי שניהם 'דברי אלקים חיים', כמו שהתבאר למעלה. ואין ראוי שיבאו ישראל ממדריגה העליונה, שלא היה בהם מחלוקת בתורה, אל מדריגה זאת שיהיה בהם מחלוקת, ואחד מהם דבריו בטלים. ולכך היה המחלוקת 'אלו ואלו דברי אלקים חיים', ואחר כך נתחדש שאר מחלוקת, והבן זה מאוד. ובארנו עוד במקום אחר הלשון שאמר 'דברי אלקים חיים', ואין כאן מקום להאריך.

 

The Maharal seems to be saying that eilu v'eilu only applies to B"H & B"S.

 

1) Does that mean that all other machlokes in shas is not eilu v'eilu & that one tzad is not emes?? & that you cant make birchas hatorah on both tzdadim of the machlokes?

 

2) Do we hold like this Maharal? If not, until what tekufa do we say eilu v'eilu? rishonim? achronim? roshei yeshiva?



#2 Rabbi Shapiro

Rabbi Shapiro

    Member

  • Administrators
  • 1,423 posts

Posted 27 May 2013 - 03:51 AM

What does the maharal say in that other place he refers to?

 

ובארנו עוד במקום אחר הלשון שאמר 'דברי אלקים חיים', ואין כאן מקום להאריך.



#3 achasshoalti

achasshoalti

    Member

  • Members
  • 51 posts

Posted 27 May 2013 - 08:37 AM

I dont know. I dont know where the makom acher is...



#4 achasshoalti

achasshoalti

    Member

  • Members
  • 51 posts

Posted 27 May 2013 - 09:05 AM

ok, i think I found it with some help from Google...sheds a lot of light... :) ...thanks

 

מהר"ל על מחלוקת בית שמאי ובית הלל, דרך חיים
 
ובאולי יקשה לך אם כן למה היה בת קול אומר דווקא אצל בית שמאי ובית הלל "אלו ואלו דברי אלקים חיים", הלא כל מחלוקת שבעולם של חכמים כך הוא ששניהם מפי אדון כל המעשים?
אין הדבר הזה קשיא, כי הפרש יש כי כאשר תבין לשון אלו ואלו דברי אלקים חיים, מה שאמר אלקים חיים כי רמזו דבר הגדול, כי שאר מחלוקת אף שהכל מן הש"י [השם יתברך]כי כאשר שני חכמים חולקים בהלכה אף כי שני הדברים מן השם יתברך, מכל מקום האחד יותר קרוב אל הש"י כמו שאמרנו, שאף שגם זה מן הש"י מכל מקום האחד יותר קרוב אל הש"י מן האחר. כמו שיש בנבראים גם כן שיש אחד מהם קרוב יותר אל הש"י, אף שכולם הם נבראים שלו יתברך מכל מקום האחד קרוב יותר, וכך הם בטעמים אף ששניהם מן השם יתברך מכל מקום האחד הוא יותר קרוב אל השם יתברך מן האחר,
אבל אצל בית שמאי ובית הלל שניהם דברי אלקים חיים בשוה לגמרי שלכך אמר דברי אלקים חיים. והמבין יבין כי מה שאמר אלקים חיים, רצה לומר ששניהם קרובים אל אמתת השם יתברך, לכך אמר אלקים חיים כי החיות הוא אמתת המציאות, שכאשר יאמר זה חי רצה לומר שהוא נמצא והנעדר אין בו חיות, ולכך אמר כי שניהם קרובים אל אמתת מציאתו.
ועוד תבין לשון חיים שהוא לשון רבים על משקל שנים בזה תבין מחלוקת הלל ושמאי, ואצל שאר חכמים אמרו מפי אדון כל המעשים כי החיים מתפשטים לימין ולשמאל ומזה היו מקבלים הלל ושמאי, ולפיכך אלו ואלו דברי אלקים חיים. והבן זה כי הוא ברור ונפלא בעיני מאוד, מה קשה בזה שאמרו אלו ואלו דברי אלקים חיים, עד שבזה רבו המפרשים, ויש שפירשו דבר זה על דרך הנסתר כי אין כאן הסתר, כי השם יתברך אשר אמר כשר או פסול אין זה רק מצד הטעם כי אין דבר שבתורה שאין לו טעם, וכאשר הטעמים שוים לגמרי שיש כאן טעם להכשיר וטעם לפסול עד שהטעמים שקולים שוים, יאמר בזה אלו ואלו דברי אלקים חיים כמו שהתבאר ואין כאן קושיא כלל, וכך היה מחלוקת בית שמאי ובית הלל. 
אבל שאר מחלוקת של חכמים אינה כך, אף שיש לכל אחד ואחד טעם הגון עד שמזה הצד יאמר כי גם דבר זה מן הש"י שכל טעם הגון הוא מן הש"י, מכל מקום כאשר יזדקק הדבר מצד השכל הפשוט אז גובר דעת האחד על השני, וזהו פסק הלכה. ומכל מקום בשניהם יש טעם שכשם שהוא מן הש"י השכל הפשוט, כך מן הש"י השכל שאינו פשוט רק כי השכל הפשוט הוא במדריגה העליונה.
ומכל מקום התבאר לך הטעם שהמחלוקת שהיא לשם שמים מתקיימת, ושאינה לשם שמים אינה מתקיימת כי ההפכים אין להם עמידה ביחד כי האחד הוא הפך השני.


#5 shaya

shaya

    Member

  • Members
  • 108 posts

Posted 27 May 2013 - 09:29 PM

through google search:

 

http://daf-yomi.com/...px?itemId=21450


Start with God - the first step in learning is bowing down to God; only fools thumb their noses at such wisdom and learning.