Jump to content


Photo

Segulas


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 mamash

mamash

    Member

  • Members
  • 50 posts

Posted 09 October 2011 - 01:21 PM

Can you please explain how we should view segulas? For example, I've read that buying a knife on erev rosh hashana, and heard psicha for neilah are segulas for parnassah. What does this mean? If Hashem already determines the amount of parnasah we are to earn on rosh hashana, what help could a particular segulah have?

#2 Rabbi Shapiro

Rabbi Shapiro

    Member

  • Administrators
  • 1,423 posts

Posted 09 October 2011 - 07:41 PM

Can you please explain how we should view segulas? For example, I've read that buying a knife on erev rosh hashana, and heard psicha for neilah are segulas for parnassah. What does this mean? If Hashem already determines the amount of parnasah we are to earn on rosh hashana, what help could a particular segulah have?

Segulos work like Hishtadlus. If it is already determined on Rosh Hashanah how much money you will make, then why wake up for work?

Segulos work in a mechanical, cause-and-effect fashion, like having the CEO's brother put in a good word for you with your job application, but on the spiritual plane. They are a form of Hishtadlus. It doesn't mean that you are obligated to perform them, just like you aren't obligated to perform all possible acts of Hashtadlus to make a living. And it doesn't mean they are a guarantee of success. But, like other forms of Hashtadlus, they have value.

#3 shaya

shaya

    Member

  • Members
  • 108 posts

Posted 09 October 2011 - 08:23 PM

why do we wish people "zult hoben gepoilt ales gits" if he accomplished to get what he asked for what will our wishing do after the fact?
Start with God - the first step in learning is bowing down to God; only fools thumb their noses at such wisdom and learning.

#4 Rabbi Shapiro

Rabbi Shapiro

    Member

  • Administrators
  • 1,423 posts

Posted 11 October 2011 - 07:27 AM

I always understood it to simply be saying "I hope you did the job," the same way we would say, for example, about someone who just underwent a procedure, "I hope the operation was successful."

But if you like, we can interpret this to be an expression of confidence that we in fact did accomplish a good judgement, the way we are expected to "eat, drink, and be merry" on Motzoi Yom Kippur because we are confident that we had a positive Gzar Din.

Or, if you like, we can employ a more involved interpretation. Sometimes Hashem first makes a certain judgement and then, after the judgement, allows people to act in a way that would retroactively justify the judgement. The source is the Medrash Tanchumah (Vayeshev 4):

(ד) ויוסף הורד מצרימה זש"ה לכו חזו מפעלות אלהים נורא עלילה על בני אדם (תהלים כה) א"ר יהושע בן קרחה אף הנוראות שאתה מביא עלינו בעלילה את מביאן בא וראה כשברא הקב"ה את העולם מיום הראשון ברא מלאך המות מנין א"ר ברכיה משום שנאמר וחושך על פני תהום (בראשית א) זה מלאך המות המחשיך פניהם של בריות ואדם נברא בששי ועלילה נתלה בו שהוא הביא את המיתה לעולם שנאמר כי ביום אכלך ממנו מות תמות מלה"ד למי שמבקש לגרש את אשתו כשבקש לילך לביתו כתב גט נכנס לביתו והגט בידו מבקש עלילה ליתנו לה אמר לה מזגי לי את הכוס שאשתה מזגה לו כיון שנטל הכוס מידה אמר לה הרי זה גיטך אמרה לו מה פשעי אמר לה צאי מביתי שמזגת לי כוס פשור אמרה לו כבר היית יודע שאני עתידה למזוג לך כוס פשור שכתבת הגט והביאתו בידך אף כך אמר אדם לפני הקב"ה רבש"ע עד שלא בראת עולמך קודם שני אלפים שנה היתה תורה אצלך אמון שכך כתיב (משלי ח) ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום ב' אלפים שנה וכתיב בה (במדבר יט) זאת התורה אדם כי ימות באהל אלולי שהתקנת מות לבריות היית כותב בה כך אלא באת לתלות בי את העלילה הוי נורא עלילה על בני אדם וכן אתה מוצא שא"ל הקב"ה למשה (דברים א) אם יראה איש באנשים האלה הדור הרע הזה את הארץ הטובה וגו' איש זה משה דכתיב (במדבר יב) והאיש משה ענו. האיש המסויים באנשים וכן אתה אומר (שמואל א יז) והאיש בימי שאול זקן בא באנשים וכן הוא אומר (שמות ו) עתה תראה אשר אעשה לפרעה במלחמת פרעה אתה רואה ואין אתה רואה במלחמת שלשים ואחד מלכים וכיון שאמר להם שמעו נא המורים (במדבר כ) א"ל הקב"ה לכן לא תביאו את הקהל הזה הוי נורא עלילה וכן הוא אומר ביוסף ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם ע"י לשון של ארגמן שעשה לו כתונת פסים נכתב עליו ד' אונאות פסים פ' פוטיפר ס' סוחרים י' ישמעאלים מ' מדינים בשביל כתונת פסים גרם לכל השבטים לירד למצרים וא"ר יודן היה הקב"ה מבקש לקיים גזירת ידוע תדע והביא עלילה לכל דברים אלו כדי שיאהב יעקב את יוסף וישנאוהו אחיו וימכרו אותו לישמעאלים ויורידוהו למצרים וישמע יעקב שיוסף חי במצרים וירד עם השבטים וישתעבדו שם הוי ויוסף הורד מצרימה אל תקרי הורד אלא הוריד את אביו והשבטים למצרים א"ר תנחומא למה"ד לפרה שמבקשין ליתן עול בצוארה והיא מונעת העול מן צוארה מה עשו נטלו את בנה מאחריה ומשכו אותה לאותו מקום שמבקשין בו לחרוש והיה העגל גועה שמעה הפרה בנה גועה הלכה שלא בטובתה בשביל בנה כך הקב"ה היה מבקש לקיים גזירת ידוע תדע והביא עלילה לכל אלו הדברים וירדו למצרים ופרעו את השטר לכך נאמר ויוסף הורד מצרימה הוי נורא עלילה וגו':

Now all that is talking about "retroactive" ways things happen that bring about punishment. Of course. Midah Tovah Merubah, and so we can assume that all the more so does Hashem bring manipulate thins in order to justify retroactively judgments for the good.

Therefore, it is possible that even if Hashem declared a judgement on Rosh Hashanah, due to His Rachamim, it still may need our MItzvos to fulfill it retroactively. Therefore, we say "May you have accomplished a good Din," meaning, may we be Zocheh to act in a way that causes retroactively the good Din to be fulfilled.

But that's all just פלפול. The truth is I think it just means "I hope you did a good job."